Is je organisatie datagedreven, dan haal je daar alleen maar strategische voordelen uit. Als leider speel je een cruciale rol in het succes van de transitie naar een datagedreven cultuur. Maak je als leider optimaal gebruik van de kracht van data, dan heb je ook doorstroom in de rest van de organisatie.
Datagestuurd denken wordt pas een kernvaardigheid wanneer je als leider een voorbeeldrol vervult en iedereen meekrijgt in de digitale transitie. Waar moet je als manager rekening mee houden wanneer je binnen je bedrijf een datacultuur wil creëren? Hoe zet je het hele proces in gang en hoe kun je de kloof in datavaardigheden verkleinen?
Walk the talk. Zeg niet enkel wat moet veranderen, maar pas jouw gedrag aan. Zorg dat je kan aantonen hoe belangrijke zaken binnen het bedrijf gelinkt zijn aan data. Gebruik bijvoorbeeld de OKR-methode (Objectives en Key Results) om je doelen te bepalen en deze te koppelen aan meetbare resultaten. Neem je als leider beslissingen, dan is buikgevoel belangrijk, maar koppel er ook data aan. Wil je medewerkers opslag geven bijvoorbeeld, staaf je beslissing dan met heel concrete data. Enkel zo zal datagestuurd denken doorstromen in de hele organisatie.
Lees zeker ook: Voordelen van een datagedreven cultuur voor bedrijven
Verandering roept weerstand op, dat is een heel natuurlijke, menselijke reactie. Quick wins onderstrepen de waarde van je nieuwe datacultuur en geven zo een duwtje in de rug. Ze maken iedereen binnen het bedrijf enthousiast voor datagedreven besluitvorming en kunnen zelfs sceptici overtuigen. Quick wins zijn dus een belangrijk fundament van je datacultuur. Overtuig met cases die weinig inspanning vragen en toch een mooi en duidelijk zichtbaar resultaat geven. Laat je medewerkers zelf ervaren hoe één klik op de knop het scrollen door ellenlange Excel-bestanden vervangt. Dit geeft je medewerkers meer comfort, meer vertrouwen en het helpt om iedereen mee te krijgen.
Aantrekkelijke trainingen stimuleren medewerkers om te blijven leren. Breng de datageletterdheid van je organisatie in kaart en bekijk dit kritisch. Waar zitten er gaps en is er dus ondersteuning nodig? Als manager speel je een voortrekkersrol, maar zorg vooral dat iedereen mee is in het change-traject. Probeer die skills gap te overbruggen, want niet iedereen is een data champion of geboren analist.
Bied cursussen, workshops of webinars aan, aangepast aan de functie of ervaring, en ondersteun je medewerkers met voldoende tools. Power BI is laagdrempelig en dus erg in trek. Interactieve rapporten en visualisaties maken data toegankelijk voor iedereen. Maar ook voor technici op de productievloer bestaan er aangepaste tools, zoals een Grafana-dashboard.
Alle medewerkers hebben tijd en ruimte nodig om nieuwe vaardigheden te leren en inzichten te verwerven. De wereld en de technologie veranderen zo snel, en niet iedereen is een geboren analist of datakampioen. Laat je mensen leren, proberen én falen. Ga er niet automatisch van uit dat alle teamleden de vaardigheden of tools hebben om meteen aan de slag te kunnen. Voorzie voldoende tijd en ruimte doorheen het hele proces. Zo zullen medewerkers op termijn data gebruiken omdat ze dat willen en niet omdat ze moeten.
Benieuwd hoe wij je kunnen ondersteunen om de datacultuur binnen jouw organisatie een boost te geven? Altijd bereid om te luisteren naar jouw verhaal.