Data is een strategische asset voor elk maakbedrijf dat aan het evolueren is naar een digital factory. De voorbije jaren is het data potentieel er heel hard op vooruitgaan. En met die vooruitgang worden maakbedrijven om de oren geslagen met hippe industry 4.0 terminologie: AI, ML, Digital Twins, Augmented Reality, om er maar een paar te noemen.
De mogelijkheden zijn inderdaad legio. Toch merken we een gezonde portie terughoudendheid wanneer deze begrippen aan bod komen tijdens gesprekken met productiemanagers. Want ondanks het feit dat de technologie bestaat, én de data aanwezig is (wat een understatement), lijkt voor vele organisaties de stap naar een digital factory te groot.
Maar, er is goed nieuws! Net zoals Rome ook niet in één dag gebouwd is, zo zal een digital factory ook klein kunnen beginnen, en meegroeien volgens jullie middelen, prioritieten en veranderende marktomstandigheden.
Laat ons even kijken naar hoe de data maturiteit evolueert binnen een digital factory. In grote lijnen zien we 3 etappes, de connected factory, de predictive factory en de cognitive factory.
Wanneer dit data fundament gebouwd is, ga je vervolgens waarde kunnen creëren door deze geconnecteerde data te visualiseren tot inzichten, relevant voor de eindgebruiker. Een Productiemanager zal in een PowerBI dashboard relevante KPIs kunnen evalueren, een procesingenieur daarentegen zal verschillende procesparameters over een bepaalde periode willen analyseren. De Connected Factory etappe kan er zo voor zorgen dat je over de juiste info beschikt voor de juiste eindgebruiker om zo productiviteit te verhogen, kwaliteit te verbeteren en korter op de bal kan spelen.
Eens je het data-fundament hebt gebouwd en over de eerste inzichten beschikt om productiever te werken, ben je klaar om de volgende stap te zetten. Aan de hand van geavanceerde analyses bovenop de geconnecteerde data kan je root cause- en impact-analytics uitvoeren. En, met het inzetten van AI technologie en Machine Learning modellen, transformeert jouw omgeving naar een echte 'Predictive Factory', waar voorspellingen kunnen zorgen voor bijvoorbeeld kortere doorlooptijden en hogere service levels. Beeld je maar eens het scenario in waarbij je vooraf op de hoogte wordt gebracht van machinestilstanden die vandaag 'out of the blue' komen…
Tijdens deze derde etappe ga je een heel pak verder dan louter nieuwe inzichten of voorspellingen gebruiken om goede en snelle beslissingen te nemen. De digitale feedback loop wordt gesloten, door deze beslissingen & daaraan gekoppelde acties te automatiseren. In de Cognitive Factory zijn de inzichten in het verleden, heden en de toekomst zo fijnmazig én toegankelijk , dat je deze ook kan gebruiken om nieuwe business modellen te ontwikkelen. Denk maar aan servitization waarbij je transformeert van de eenmalige verkoop van goederen naar een recurrente dienstverlening.
The sky is the limit? Zeker en vast. Echter, ondanks onze passie voor technologie & innovatie, gaan we bij OQuila het gezonde verstand laten primeren, en kiezen we voor een pragmatische, realistische aanpak. De meeste van onze huidige digital factory projecten zitten in de "Connected Factory" fase, en halen daar heel veel business waarde uit!
Ben je ook bewust van het feit dat een data-gedreven digital factory een substantiële meerwaarde betekent, maar weet je niet waar te beginnen? Geen nood! Tijdens onze vrijblijvend intake gesprek toetsen we de mogelijkheden af. Tot dan?