Blog

Evolueren naar Product-As-A-Service dankzij IoT. Zeven voordelen voor jouw bedrijf op een rij

Geschreven door Marijn Catthoor | 24 augustus 2021

Van je product een slim product maken, is opportuniteiten creëren voor je klanten en voor je onderneming. Het is slim verbinden met klanten door servicegerichter te werken en het is servicegericht werken om je business gezond te houden. Dat is de impact van IoT. En de effecten op jouw organisatie gaan verder dan onderhoud en logistiek. Zeven voordelen op een rij.

1. Positieve verhalen voor je customer success team

Laat je klant succesvol zijn. Werk je servicegericht dan beschik je over data, inzichten en trends. Informatie over hoe je klant jouw product gebruikt. Je klantendienst heeft alles in handen om klantrelaties om te buigen naar een proactieve manier van werken. Om te evolueren naar een customer succes team.

2. Efficiëntiewinsten voor je planningsteam

Realtime informatie. Planners die techniekers de baan opsturen, weten exact waarom. Omdat ze anomalieën zien in de data, omdat ze jaarlijkse controles perfect kunnen plannen en omdat ze efficiënte routes bepalen. Want je techniekers rijden niet meer kriskras door het land. Dankzij trendanalyses bundel je interventies en haal je transportkosten drastisch omlaag.

3. Procurement: voordelige behoefteplanning, voorraadbeheer en transport

Volumekortingen en prijsafspraken. Omdat je over alle klanten heen weet welke onderdelen nodig zijn, maak je afspraken met je leveranciers. Wisselstukken bestellen doe je niet meer per geval maar op basis van data en trends. En zorg je voor een accurate behoefteplanning, een correct voorraadbeheer en voor eficiënt transport.

4. Snellere en betere productontwikkeling

Haal je time to market drastisch omlaag. Gedaan met steekproeven en focusgroepen. Door de digital feedback loop meet je performantie en weet je hoe optimaal je klant je product en de opties gebruikt. Een schat aan informatie voor je productontwikkelaars. Pas je bestaande producten aan en ontwikkel sneller nieuwe en betere producten. Operationele data en customer usage zijn de motor van je R&D.

5. Gepersonaliseerde marketing, ook B2B

Ken je klanten door en door. Terwijl je vroeger je klantenbestand segmenteerde, doe je dat vandaag niet meer. Door de schat van informatie waarover je beschikt, personaliseer je je marketing. En hoe beter jij je klanten kent, hoe sneller je ook soortgelijke klanten vindt.

6. Een tevreden financieel directeur

Bouw relaties op met je klanten. Waar je vroeger eenmalig een product verkocht, bouw je nu een langdurige relatie op. Regelmatige contacten zorgen voor meer cross sell en upsell. Slimme diensten komen tegemoet aan de vraag naar voorspelbaarheid van financieel directeurs. Door de combinatie van productverkoop en servicecontracten zijn inkomsten stabiel en voorspelbaar.

7. Bewijslast bij conflicten en ander ongein

En verzeil je onverwacht toch in een conflict met je klant? Dan doet je juridisch team beroep op de beschikbare data. Is een klant niet tevreden over het resultaat van je product en schuift hij de schuld door naar jou? Dan heb jij gegevens over hoe hij gebruikt. Is er niet goed voor gezorgd dan tonen de data dat aan. Dan zorgen de metingen voor de bewijslast.

Haal het onderste uit de kan. De voordelen van een product as a service spelen niet alleen op productieniveau. Operationele kosten zakken, snelheid neemt toe en performantie stijgt. Ook aan de slag met IoT? Neem contact met ons op en we kijken samen hoe we je verder kunnen helpen.