Datalekken en cyberaanvallen kennen we allemaal uit de pers. Net daarom is het als bedrijf zo belangrijk om precies te weten hoe er binnen de organisatie met (gevoelige) data, gegevensbeveiliging en privacy wordt omgegaan. Hoe maak je je databeheer gezond en complianceproof?
Compliance is en blijft een hot issue. Omdat er steeds meer data wordt bewaard, is het een uitdaging om te voldoen aan alle wet- en regelgeving. Ook een goede beveiliging is van cruciaal belang. Meer dan ooit is het belangrijk zorgvuldig om te gaan met de gegevens die je verzamelt, opslaat, beheert en gebruikt.
In een gezonde datacultuur worden heel wat vragen beantwoord: wie heeft toegang tot welke data en gebruiken we data op een juiste manier? Kunnen data lekken, verdwijnen of gestolen worden? Wordt er slim omgegaan met PII (Personally Identifiable Information), financiële en andere vertrouwelijke data? En wordt er voldaan aan de verschillende wetten en regels die in de industrie van toepassing zijn?
Welke data worden als gevoelig beschouwd? Als bedrijf is het belangrijk om je sensitieve data te kennen en te definiëren, of het nu financiële gegevens zijn of bijvoorbeeld patiëntendossiers. Je wil immers niet dat personeelsgegevens of financiële data in verkeerde handen vallen. Sensitieve data moeten makkelijk gedetecteerd kunnen worden, waar ze zich ook bevinden. Sensitivity labels kunnen gebruikt worden als digitale stempel voor de gevoelige data binnen je organisatie. Ze zijn bedoeld om alle gegevens binnen je bedrijf zoveel mogelijk te beschermen.
In de cloud, apps, op een server of lokaal, waar de data ook staan, je moet je sensitieve data kunnen definiëren en herkennen. Dan pas kan je ze ook gaan beschermen. Wie geef je toegang tot sensitieve data? Als data-verantwoordelijke kan je specifieke acties enforcen, zoals verplichte encryptie van gevoelige data en toegangsbeperking. Daaraan gekoppeld moet je in je data compliancebeleid ook maatregelen nemen om dataverlies tegen te gaan. Bij elke vorm van dataverlies – ook het onopzettelijk delen van gevoelige data- loop je als organisatie flinke imagoschade op en wegen de gevolgen heel zwaar.
De impact van elk risico moet geïdentificeerd en geïnventariseerd worden. Ook interne risico’s, bedreigingen dus die van binnen de organisatie komen, zoals fout gebruik of het onbeveiligd versturen van gevoelige data, kunnen je bedrijf bijzonder kwetsbaar maken. Door alle risico’s nauwkeurig in kaart te brengen en te raten, kan je gericht maatregelen nemen.
Data worden steeds belangrijker om succes te boeken, maar de uitdagingen worden complexer. Ook regelgeving moet je implementeren in je datacultuur. In 2018 is in Europa GDPR in werking getreden. Hoe ga je om met persoonsgebonden data? Hoelang mag je die bewaren? Als organisatie moet je voldoen aan een complex en evoluerend web van beleidsregels, industriestandaarden en regionale regelgeving, met soms tot honderden updates per dag. Veel regelgeving is ook industriespecifiek. Zorginstellingen bijvoorbeeld moeten patiëntgegevens veilig kunnen bewaren.
Technologie is een belangrijke ondersteuning van een goed GDPR- en privacybeleid. Gelukkig bestaan er tools die je organisatie helpen bij het beheren en beschermen van je data, zoals Microsoft Purview. Gegevensbescherming en privacy vormen steeds meer een sterk concurrentieel voordeel, een goed compliancebeleid is dus een fundamentele vereiste. Het helpt om buitensporige boetes te voorkomen en het houdt het imago van je organiatie hoog.
Is een gezonde datacultuur jouw prioriteit? OQuila helpt je graag om ook gegevensbeveiliging in je datadriven bedrijfscultuur te implementeren.