We vertelden al over IoT (Internet of Things) in een productieomgeving. Over energieverslinders, kwaliteitslabels en onderhoud. IoT inzetten als strategisch instrument om je klanten te benaderen, is een andere invalshoek. Dan hebben we het over nieuwe businessmodellen uitbouwen en op een andere manier met klanten omgaan.
Voorbeelden zijn Uber of Airbnb die met hun model de klassieke markt verstoren zonder zelf een hotel of taxi te bezitten. Met een app verschoven ze de klemtoon van het product naar een dienst. En in die transitie speelt IoT een belangrijke rol.
Maakbedrijven voelen de hete adem van de technologische innovatie in hun nek. De wereld verandert, de markt verandert en de mindset verandert. Een cd kopen we allang niet meer. Nu hebben we een abonnement bij streamingdiensten. Diensten die altijd werken en beschikbaar zijn.
Ook bedrijven die inzetten op kwaliteit, voelen de druk van goedkope alternatieven uit China. Want een kwalitatief stuk gaat minder snel kapot en moet dus minder snel vervangen worden. Een nieuw product mogen leveren duurt dus langer. Maar het is niet omdat een product dubbel zolang meegaat dat de prijs ook verdubbelt.
Een veranderende mindset en een veranderende markt zijn twee uitdagingen waar maakbedrijven een antwoord op moeten geven. Door diensten aan te bieden met een toegevoegde waarde maken ze die transitie mogelijk.
Servitization is het proces waarbij dienstverlening een grotere rol krijgt in het businessmodel van maakbedrijven. Naast de traditionele verkoop van producten wordt service een kans om klanten beter van dienst te zijn. Diensten zoals een reparatieservice, reserveonderdelen aanbieden, trainingen organiseren of consultancyopdrachten opnemen.
Voordeel haal je uit de relaties met je klanten. Met bestaande klanten verdiep en verbreed je contact, samenwerking en resultaat. Omdat de kosten om nieuwe klanten binnen te halen hoger is, begin je met een analyse van je bestaande klantenbestand. Detecteer voor wie je meer kan betekenen.
Maar door servicegericht te werken bereik je ook een nieuw type klanten. De huidige generatie is het gewoon om een service te krijgen. Om over diensten te beschikken die altijd beschikbaar, die altijd bereikbaar zijn. Daarop inspelen vergroot je voordeel.
Met IoT weet je hoe je product zich gedraagt. Of onderhoud nodig is of het verbeterd moet worden of er slijtage is. Die inzichten door data en de digital feedback loop zorgen ervoor dat je weet hoe het met je verkochte producten gaat.
Maar gebruik IoT niet alleen om data te verzamelen en diensten te ondersteunen. IoT speelt ook een sleutelrol in je nieuwe manier van communiceren. Bijvoorbeeld bij chatgesprekken met je klant of door op afstand advies te geven door slimme brillen te gebruiken.
Je zet technologie dus in om te evolueren van productverkoper naar dienstverlener. Door in te zetten op servitization verbeter je klantenbinding en blijf je constant op de radar van je klant. En ook aan de inkomstenkant zie je een verschuiving. De transitie van productverkoop naar diensten creëert weerkerende inkomsten. Gevolg is financiële voorspellingen doen en meer financiële zekerheid. En is dit niet iets waar we allemaal naartoe willen?