Data & analytics, Data Cultuur
Waarom datageletterdheid zo belangrijk is binnen je organisatie
Een transitie naar een datagedreven cultuur is alleen succesvol als ook je mensen mee zijn. En dan gaat het niet alleen over specialisten of data champions, maar over een mindshift in alle afdelingen en functies. Enkel wanneer alle medewerkers de taal van data spreken, kan je een sterke datacultuur ontwikkelen.
Mensen die datageletterd zijn, hebben het vermogen om data te lezen, te begrijpen, er beslissingen mee te nemen en anderen te overtuigen van het belang en de waarde ervan. Investeren in datageletterdheid heeft een enorme impact op je organisatie. Datageletterde medewerkers voelen zich gesterkt om betere beslissingen te nemen en tillen je organisatie naar een hoger niveau.
Of zoals de Gartner Annual Chief Data Office Survey 2023 aangaf: een geringe datageletterdheid is het op een na grootste obstakel om succesvol te zijn. Datageletterdheid is dus essentieel voor het genereren van bedrijfswaarde.
De taal van data
Een transitie naar een datagedreven organisatie is een digitale transformatie en dus zijn technische softwarevaardigheden belangrijk. Maar datageletterdheid gaat over veel meer. Zijn je medewerkers ook echt mee? Spreken ze de taal van data en voelen ze zich voldoende voorbereid om data ook effectief te gebruiken? Spreekt iedereen een uniforme taal binnen je organisatie? Wanneer bijvoorbeeld de omzet van de voorbije week besproken wordt, weet iedereen dan welke producten of services in scope zijn om de omzet te bepalen?
People perspective
Het antwoord is vaak negatief, zeker wanneer er te weinig gekeken wordt vanuit people perspective. Weerstand is een heel natuurlijke, psychologische en fysieke reactie van de mens op verandering. Geen (digitale) verandering dus zonder weerstand. Mensen zijn ook heel verschillend. Vaak is er een skills gap die overbrugd moet worden. En is de adoptie van de nieuwe cultuur laagdrempelig genoeg? Kan iedereen zich aanpassen, ook de mensen op de werkvloer die minder hoogopgeleid zijn en dagelijks data moeten gebruiken?
Een concreet actieplan om de datageletterdheid binnen je organisatie te verhogen:
Meten
Breng de datageletterdheid, of het gebrek eraan, in kaart. Pas door de datageletterdheid te beoordelen en kritisch te bekijken, kun je als bedrijf nagaan waar de gaps zitten en waar er extra ondersteuning nodig is. Hoeveel FTE’s kunnen dashboards correct lezen of bepaalde KPI’s juist analyseren en duiden? Hoeveel managers kunnen een kwantitatieve business case maken of de resultaten van hun processen goed uitleggen? Managers spelen een heel belangrijke rol als het over dagelijks datagebruik gaat, maar het is belangrijk dat alle medewerkers mee zijn, zodat ze hun werk beter kunnen doen.
Opleiding
Te vaak is er nu binnen een organisatie een kloof tussen de behoefte aan training op het gebied van datavaardigheden en de uitvoering ervan. Om alle medewerkers te kunnen begeleiden en trainen, worden aangepaste trajecten aangeboden.
Learning from others
Data champions zijn de allereerste gebruikers van het dataplatform en belangrijke sponsors. Het zijn leidersfiguren of mentors die kunnen analyseren en communiceren. Samen met het management tonen ze andere medewerkers hoe nieuwe beslissingen gebaseerd op data worden genomen. Walk the talk en zo stimuleren zo collega’s om data te gebruiken in hun functie. Met succes, want data worden zo toegankelijker voor leken.
Learning on the job
Hoe breng je dagelijkse discipline bij voor het gebruik van data? Ondersteun data driven decision making. Moeten er knopen doorgehakt worden, zijn de beslissingen dan genoeg gestaafd met data? Forceer de adoptie een beetje en daag uit om data dagelijks te gebruiken. Op die manier zitten data niet alleen verweven in de bedrijfsvoering, maar in de mindset van je hele organisatie.
Training
Bied als bedrijf cursussen, workshops of webinars aan, aangepast aan de functie of de ervaring. Bij OQuila zien we dat Power BI-trainingen erg in trek zijn omdat het maken van interactieve rapporten en real-time visualisaties laagdrempelig is. Maar ook online is er heel veel training beschikbaar. Bied je mensen aantrekkelijke trainingen aan en stimuleer zo om te blijven leren. Toon met trainingen hoe ze hun werk beter kunnen doen en er zo ook meer plezier kunnen uithalen. Om gemotiveerd te blijven, hebben medewerkers voldoende tijd en ruimte nodig voor deze trainingen.
Dat datageletterdheid en datagestuurd denken een belangrijke kernvaardigheid moet worden van alle medewerkers, bewijst ook deze studie van Accenture.
Werknemers die voldoende datageletterd zijn, voelen zich goed voorbereid en gesterkt om betere beslissingen te nemen. En dat is dan weer een aanzienlijk voordeel ten opzichte van de concurrentie.
Benieuwd hoe we die datageletterdheid in jouw bedrijf kunnen opkrikken? We maken graag tijd voor je vrij!
Rebekka Van Acker
CEO OQuila