Data & analytics, BI
Een betere klantervaring met BI
Klant is nog steeds koning, en klanttevredenheid kan je business maken of kraken. Wil je de concurrentie een stap voor zijn, streef dan als bedrijf naar een unieke en superieure klantervaring. Dat klantgerichte Business Intelligence een stevige duw in de rug kan geven, bewijst deze blog.
Één slechte recensie op sociale media wordt meteen door duizenden gebruikers gelezen. Dat wil je als bedrijf dus vooral vermijden. Tevreden klanten zijn merkambassadeurs en boosten niet alleen het imago van je bedrijf, ze geven ook meer geld uit en komen sneller terug. Volop inzetten op klanttevredenheid wordt steeds belangrijker voor het succes van elk bedrijf, zeker met de digitale transformatie.
Met BI kan je veel meer doen dan enkel klantgegevens bijhouden. De meest succesvolle e-commercebedrijven passen BI toe op data en kennen hun klanten door en door, begrijpen behoeftes, voorkeuren en verwachtingen beter, en kunnen zo ook gerichter advies geven.
Gepersonaliseerde marketing
Je wil je duizenden klanten van over de hele wereld gerichte en gepersonaliseerde marketingboodschappen sturen? Door BI-tools te gebruiken kan je als bedrijf klantgegevens analyseren en klanten segmenteren op basis van demografie, gedrag of voorkeuren. Zo creëer je aanbiedingen of diensten die perfect aansluiten bij de noden van elke klant. Met BI kan je het gedrag van je klanten volgen en inzicht krijgen in hun voorkeuren, beter anticiperen op de behoeften en je communicatie nog gerichter uitsturen.
Realtime monitoring
Conversation management is bijzonder klantgericht en dus een must voor bedrijven. BI stelt je in staat om alle klantinteracties via de website of op social media in realtime te volgen en te analyseren. Zo kan je als bedrijf meteen reageren op klachten, feedback of vragen, en dus proactief problemen oplossen om de klanttevredenheid te optimaliseren.
Klantgedrag voorspellen
Met voorspellende analyses en BI-tools kan je als bedrijf anticiperen op het (aankoop)gedrag van je klanten of churn rate. Deze inzichten kunnen je als bedrijf heel ver brengen. Het stelt je in staat om gerichte acties te ondernemen en klantbehoud te verbeteren, upsell- en crosssell-kansen te identificeren en volop te focussen op relevante aanbiedingen die matchen met de behoeftes van elke klant.
Sentimentanalyse en feedback
Natural Language Processing (NLP) heeft gezorgd voor een revolutie in de feedbackprocessen van klanten. Met deze BI-tool kun je als bedrijf sneller en nauwkeuriger het klantsentiment halen uit online reviews of andere feedback van klanten. Ook dit zorgt er weer voor dat je als bedrijf je klanten beter begrijpt en hen de best mogelijke ervaring biedt.
Elke tevreden klant is er twee waard. Door klantgerichte BI heel strategisch in te zetten, begrijp je klanten en hun behoeften beter en creëer je een unieke klantervaring. En dat kan leiden tot meer klanttevredenheid, loyaliteit en uiteindelijk meer verkoop. Slimme bedrijven weten dat, maken optimaal gebruik van de kracht van BI en halen daar alleen maar strategische voordelen uit.
Wil jij ook een unieke klantervaring creëren met Business Intelligence? OQuila loodst je graag door dit traject.
Rebekka Van Acker
CEO OQuila