Data & analytics, Data Cultuur
Uitdagingen en oplossingen voor de implementatie van een datacultuur
In een steeds veranderend datalandschap is het niet makkelijk om een schaalbare en succesvolle datacultuur te onderhouden. Je wil als bedrijf wel groeien en datagedreven worden, maar dan het liefst zonder chaos of kostenverlies. En daarom is in je datatransformatie een slim en futureproof dataplatform zo belangrijk.
Wil je een datacultuur creëren, dan moet je mensen en processen meekrijgen in het verhaal. Maar ook het technische aspect is een belangrijk deel van de digitale transformatie. Te veel verschillende databronnen en chaos in het datalandschap kunnen een struikelblok zijn om data op een slimme manier in te zetten in je bedrijf.
Uitdaging: chaos in het datalandschap
De kans dat je als bedrijf met een enorme hoeveelheid aan systemen en databronnen werkt, is groot. Deze mix van oude en nieuwe bronnen is door de jaren heen opgebouwd en vaak organisch gegroeid. Maar ook door overnames kunnen –al dan niet tijdelijk- twee gelijkaardige systemen naast elkaar draaien. Wanneer databronnen niet goed op elkaar aansluiten, kunnen aparte datasilo’s ontstaan. Door die inefficiënte datasilo’s raakt heel wat informatie geïsoleerd en worden relevante verbindingen tussen verschillende datastromen vaak gemist. Alle elementen afzonderlijk zijn dus meestal wel waardevol, maar samen zorgen ze voor chaos in het datalandschap, een spaghetti-architectuur.
Zo’n complexe en chaotische structuur is niet alleen een obstakel voor digitale transformatie, het kost bovendien handenvol tijd en geld. Het vraagt heel wat uren manueel werk om de data-integriteit te checken of om data samen te brengen. Moet één systeem vervangen of aangepast worden, dan is dat een probleem. En wat als er snel nieuwe noden opduiken of inzichten nodig zijn? Denk maar aan de covidpandemie en de impact op de zorgbedrijven. Het is duidelijk dat een chaos aan databronnen niet flexibel is en helemaal niet beantwoordt aan de vragen van vandaag.
Oplossing: een centraal dataplatform
En hier loopt het in heel wat bedrijven vast. Technologische problemen vertragen en zo heb je als bedrijf weer een competitief nadeel. Of er wordt beslist om niet mee te gaan in de transitie naar een datagedreven cultuur, met alle gevolgen van dien voor jouw business. En daar willen we bij OQuila iets aan doen. Met de implementatie van een slim en futureproof dataplatform kunnen we dit technologisch obstakel overwinnen.
We tekenen een centraal dataplatform uit dat de enorme hoeveelheden aan data verzamelt, combineert en beheert. Geen chaotische spagehetti-architectuur meer dus. Het platform combineert oude en nieuwe databronnen en is een solide basis om analyses te maken, voorspellingen te doen of data door te geven aan andere systemen. Een alleskunner, zo’n dataplatform. Een gamechanger ook. Het anticipeert op de vragen en noden van morgen en stoomt jouw bedrijf klaar om data te capteren en in te zetten als strategische asset. En dat is dan weer een competitief voordeel op de lange termijn.
Klaar om jou te ontdoen van deze vreselijke spaghetti-cultuur? Wij staan klaar om je verder te helpen. Alles start met een goed gesprek!
Rebekka Van Acker
CEO OQuila